Logo
Go Right
جست و جو
پروژه ها طراحی و نظارت ژئوتکنیک آزمایش جوش و بتن پیمانکاری
Go left
پیوستن
خانه
تعداد رای کافی برای امتیازبندی دریافت نشده
روانشناسی رنگ در فضاهای اداری
پر بازدید
واپسین دگرگونی: یکشنبه، 14 مهر، 1398
روانشناسی رنگ در فضاهای اداری
چه رنگی برای محیط کار مناسب است؟
شرح و توضیحات

نقش رنگ در طراحی داخلی اداره ها و فضاهای کاری در حال زیاد شدن است. در واقع استفاده از رنگ در ایران، در حال تبدیل شدن به یک اتفاق طبیعی در طراحی است. چرا که این روزها به واسطه شبکه های اجتماعی و وب سایتها کارفرمایان بیش از پیش، درباره تاثیر رنگ در طراحی داخلی شرکت ها و فضاهای اداری می دانند. در این مقاله درباره رنگ بندی در فضاهای اداری برای شما بیشتر خواهیم گفت. بهترین رنگ ها برای استفاده در طراحی داخلی فضاهای اداری چه انتخاب هایی هستند؟ در کجا باید از رنگ ها استفاده کنید؟ طراحان داخلی، برای انتخاب رنگ فضاهای اداری باید چه چیزی را در نظر بگیرند؟

روانشناسی رنگ در فضاهای اداری

رنگ هایی که در طراحی یک فضا استفاده می شود، پتانسیل تاثیرگذاری زیادی بر محیط دارد. پیکاسو جمله ماندگاری دارد که می گوید: "رنگ ها مانند رفتارها، تغییرات احساسات را دنبال می کنند." رنگ در محیط کار می تواند بر روی رفاه کارکنان، روحیه عمومی آنها، تمرکز و انگیزه آنها برای کار تاثیرگذار باشد. ارتباط با مشتری مسئله مهمی در انتخاب رنگ مناسب محل کار است. رنگ های به کار رفته در لوگوی یک شرکت، نوع کاری که افراد شرکت مشغول به آن هستند، میزان حضور مراجعین در محل کار... همگی می تواند روی انتخاب رنگ ها تاثیرگذار باشد.  شرکت ها امروزه در تلاشند تا فضاهای کاری ایجاد کنند که نشانگر برند و تجسم ارزش های آنها باشد. در واقع طراحی داخلی محیط کار تبدیل به ابزاری برای برندسازی استراتژیک شده است و همنشینی رنگ ها تاثیر مهمی در این تجسم دارد.

یکی از اصلی ترین فضاهایی که در طراحی داخلی باید مدنظر قرار بگیرد، فضای پذیرایی است. در واقع فضایی که پذیرای مراجعین است. در فضای پذیرایی مراجعین چه پیامی می خواهید به آنها بدهید؟ کدام جلوه کاریتان لازم است در نگاه اول به نظر مراجعین برسد؟ پاسخ این سوال ها می تواند طراحی و رنگ بندی این فضا را مشخص کند. فراموش نکنید که جلوه این بخش در فضای کار بسیار زیاد است. در واقع رنگ های به کار رفته در این فضا، باید فورا نشانه های لوگوی تجاری شرکت را به مراجع منتقل کند. این انتقال پاسخ مثبت عاطفی را در مشتری یا مراجع برانگیخته خواهد کرد.

نگاره‌ها
شرح و توضیحات

تاثیر رنگ در فضای اداری

پیش از آنکه به سراغ طراحی بخش مراجعین فضاهای اداری بروید، این بخش را بهتر است مطالعه کنید. تحقیقات دانشگاه تگزارس نشان می دهد که بکار بردن رنگ های بیش از حد خاکستری، بژ و یا سفید باعث می شود احساس غم، اندوه و افسردگی کارکنان افزایش یابد. این اتفاق در زنان نیز بیشتر رخ می دهد. این در حالی است که مردان در هنگام مواجه با محیط های کاری که با رنگ های بنفش و یا نارنجی طراحی شده اند، احساس افسردگی خواهند داشت.با وجود این تحقیقات، متغیرهایی که می تواند بر روی بازدهی کارکنان تاثیرگذار باشد؛ بسیار زیاد است. نحوه استفاده از رنگ ها در کنار هم مسئله بسیار مهمی است. تنالیته رنگ ها، می تواند تاثیر آنها را متفاوت از استفاده آنها در حالت عادی کند. به عنوان مثال رنگ زرد، انرژی بسیار خوبی دارد و نارنجی می تواند خلاقیت را افزایش دهد. اما قرارگیری روی سطوح مختلف، میزان استفاده از این رنگ ها، نوری که به آنها خواهد تابید؛ می تواند روی عملکرد رنگ ها تاثیر بگذارد. بنابراین از کجا باید شروع کرد؟ برای انتخاب رنگ در فضاهای اداری باید چه مواردی را در نظر داشت؟

نگاره‌ها
شرح و توضیحات

چه رنگی برای محیط کار مناسب است؟

متخصصان طراحی دفتر کاملاً آگاه هستند که رنگهای خاص می توانند در شادی، بهره وری و حتی سلامت جسمی در محیط کار تأثیرگذار باشد. با این حال، این مسئله بدین معنی نیست که آنها می توانند به سادگی از یک رنگ استفاده کنند و سریع به هدف برسند. تیم های طراحی دفتر باید ترکیب و رابطه بین عناصر دیگر مانند نورپردازی، بافت، مبلمان و همچنین فرهنگ شرکت را بررسی و درک کنند. نکته مهم یافتن تعادل و ایجاد فضایی مناسب و راحت است که کارکنان بتوانند به طور موثری کار کنند و لذت ببرند. با توجه به رنگ های خاص و ترکیبشان، آنچه باید بدانید، این است که:

آبی: رنگ آبی، رنگی است که می تواند تاثیر مثبتی بر روی بهره وری داشته باشد و اغلب در محیط های کاری که بزرگ هستند استفاده می شود.

زرد: زرد رنگ خوش بینی است! استفاده از رنگ زرد در محیط کاری باعث افزایش سطح خلاقیت می شود و در فضاهایی که کار گروهی انجام می شود؛ انتخاب مناسبی است.

قرمز: قرمز انتخاب جالبی است و می تواند باعث افزایش راندمان شود. اما نباید در فضاهای وسیع مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر در فضاهای شکسته و اتاق های جلسات کوچکتر دیده می شود.

سبز: سبز می تواند تاثیری آرام بخش داشته باشد و خستگی چشم را کاهش دهد.

سفید: سفید می تواند فضاهای خاص را بزرگتر نشان دهد، اما به این معنی نیست که همه چیز باید سفید و استریل باشد.

 

واقعیت این است که افراد به طور متفاوتی سیم کشی شده اند و علاقه مندی های مختلفی دارند که بر نحوه درک و تحریک بصری شان از رنگها تأثیر می گذارد. در واقع آنچه مهم تر از همه چیز است، تعادل است. مقالات مختلفی وجود دارد که می تواند حقایق متناقصی را به شما نشان دهد. به عنوان مثال، قرمز انتخاب خوبی است و می تواند باعث افزایش کارآیی شود. در مقابل قرمز انتخاب بدی است! چرا که می تواند باعث افزایش تنش و حتی فشار خون شود.

آنچه مهم است، این است که در طراحی داخلی نه تنها باید به رنگ دیوارها توجه شود بلکه تزریق رنگ از طریق مبلمان اداری، سقف، کفپوش یا فرش و همچنین سطوح و بافتهای طبیعی بسیار مهم است. در واقع تعادل بین تمامی این عناصر است که می تواند رنگ بندی مناسب را به شما نشان دهد.

یکی دیگر از راه هایی که رنگ میتواند در محیط کار خودنمایی کند، استفاده از گرافیک، آثار هنری و توجه به فضاهایی مانند دیوارهای نشیمن است که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در واقع گنجاندن هنر در محیط کار می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی افراد حاضر در شرکت داشته باشد.

نگاره‌ها
شرح و توضیحات

استفاده از رنگ برای معرفی کار

از آنجایی که کارمندان اکنون بیشتر وقت خود را در محل کار می گذرانند، رنگ برای شکل دادن به فضاهای خاص در محل کار نقش مهمی را ایفا می کند و نشان می دهد که این فضا به چه دلیل طراحی شده است. به طور کلی برای فضاهای کاری مشارکتی بهتر است از رنگهای روشن تر و پر جنب و جوش تر برای تزریق انرژی و خلاقیت استفاده شود، در حالیکه برای فضاهایی که تمرکز در آن مهم است، رنگ هایی با تم آبی و بنفش انتخاب های بهتری است. ممکن است فضاهایی که در آنها از رنگ های زیادی استفاده می شود، در نگاه اول بسیار جذاب به نظر بیایند، اما واقعیت این است که استفاده از رنگ به شکل اغراق شده مرز بین محیط های کاری و مسکونی را در هم می شکند و این می تواند گاهی برای شکل گیری نظم در محیط کار مشکل ایجاد کند.

در نهایت باید بگوییم که برای انتخاب رنگ و همنشینی آنها با یکدیگر، باید در نظر داشته باشید که کارفرما چه بخشی از کار خود را می خواهد به نمایش بگذارد؟ چه احساسی را می خواهد منتقل کند و با توجه به نوع کار شرکت، چگونه می توان به یک نتیجه خوب رسید.

آرا کاربران: 0
بازدید: 3251
رای: 0
آرا صاحب‌نظران: 0
بازدید: 4
رای: 0
نشانی: پاسداران، نگارستان پنجم، پلاک ۱۵
کد پستی: ۱۶۶۴۷۱۵۷۱۱
تلفن: ۳-۰۲۱۲۲۸۸۳۰۴۱
ایمیل: Sourenteam@gmail.com
شبکه‌های اجتماعی

Culture
ایران
پروانۀ بهره‌برداری ویژۀ هلدینگ سورن است. برخاسته از ( وی‌آی‌تی ۰.۹.۷ )
پارسی